Zie jij de meerwaarde van een Professional Organizer in?
Dan is het fijn om iets meer te weten over onze werkwijze.
Uiteraard is de werkwijze tussen een uitgebreide zakelijke opdracht en het opruimen van een zolder niet helemaal gelijk. Wel zijn o.a. de volgende componenten te onderscheiden:
Tijdens een telefonisch contact bespreken we de vraag / probleemsituatie. Je hoort meer over mijn manier van werken en je kunt even voelen of er een ‘klik’ is.
Indien nodig (en dat is zeker voor een grotere opdracht het geval) maken we een afspraak voor een intake om de situatie ter plekke te bekijken, zodat ook alle specifieke wensen en mogelijkheden besproken kunnen worden. Tijdens deze intake ontvang je meestal ook al wat tips om aan de slag te gaan. Daarom noem ik de intake ook wel mini-consult. Wil je verder, dan ontvang je naar aanleiding van deze intake een op maat gemaakte offerte.
Wanneer je akkoord gaat met de offerte maken we zo snel mogelijk een afspraak om aan het werk te gaan, want nu je deze eerste stap hebt genomen, is directe actie uiteraard gewenst ;-).
Mocht een intakegesprek ter plekke niet nodig zijn en tijdens het telefoongesprek is helder wat de bedoeling is, dan maken we direct een afspraak om dat te doen wat gedaan moet worden. Eén en ander bevestig ik dan kort per mail.
Hoe lang we bezig zijn is uiteraard lastig van te voren te voorspellen. Tijdens het telefoongesprek of de intake schat ik de situatie zo goed mogelijk in. Maar het kan zijn dat we tijdens het traject zaken tegenkomen die ook aandacht nodig hebben. het is dan aan jou om te bepalen of je de opdracht al dan niet wilt uitbreiden.
Na afloop van de werkzaamheden evalueren we, en bespreken we ‘hoe nu verder’.
Belangrijk te weten:
Voor mij is het belangrijk dat er een zekere ‘klik’ is, omdat ik je ga helpen je patronen te veranderen. En dat betekent dat ik je af en toe best ‘dicht op huid’ kan zitten. Dan is het natuurlijk niet fijn dat je nekharen recht overeind gaan staan! In dat geval verwijs ik je graag door naar één van mijn collega’s. Naast de ‘klik’ is vertrouwen ook een belangrijk thema. We gaan de diepte in, en de kans is aanwezig dat ik verschillende vertrouwelijke informatie zie en hoor. Uiteraard ga ik hier respectvol en vertrouwelijk mee om.
Opruimen gaat vaak gepaard met emoties. Moeite hebben met opruimen heeft een oorzaak, een reden. Daarom bestaat een deel van mijn werkzaamheden uit coaching. Coaching om de oorzaak van het probleem aan te pakken. Maar ook coaching gericht op de toekomst, immers het is belangrijk om te weten waar je heen wilt in je leven of met je bedrijf. Wat je doelen zijn. Zodat je je acties met opruimen en organiseren daarop kunt afstemmen.
Uiteraard kun je er voor kiezen om direct in de praktijk aan de slag te gaan, en de oorzaak niet aan te pakken (of niet te kijken naar wat je er in de toekomst mee wil). Dan is het zogeheten ‘noodhulp’ die ik je bied. Wil je een structurelere oplossing, dan zul je ook naar je eigen gedragspatronen moeten kijken, en help ik je daarbij.
Verder proberen we zo transparant mogelijk te werken. Communicatie is belangrijk tijdens het gehele proces, zodat we kunnen bijsturen waar nodig. Dit geldt uiteraard voor beide partijen.