Page content

Opruimen en schoonmaken, een goed begin van de Herfst

Opruimen en schoonmaken, een goed begin van de Herfst

Opruimen voor de herfst | De OpruimExpertOpruimen (en schoonmaken) kan echt een feestje zijn. Nu de scholen weer begonnen zijn, iedereen weer naar zijn werk gaat en alle vakantiekoffers, tenten en slaapzakken weer opgeruimd moeten worden, hoor ik mensen om me heen verzuchten dat hun huis zo vol staat.

Tijd voor een herfst schoonmaak en opruimactie!

Ga goed voorbereid aan de slag, en je bent klaar voor je het weet. Zeker als je het met elkaar doet.

Voorbereiding

Welke ruimte wil je opgeruimd hebben? Wat is je doel? Van wie liggen er spullen? En wat heb je nodig?

Als voorbeeld nemen we de volgende situatie:

Stel je wilt de garage opruimen, zodat de auto er in de winter in kan staan. Er liggen allerlei klusspullen (gereedschap en verschillende materialen), kampeerspullen, fietsen, sportspullen, visgerei, tuingereedschap, oude elektrische apparaten, dozen papier en glas. De spullen zijn van iedereen binnen je gezin, dus prik een dag dat iedereen kan (geen excuus, voor niemand), en een dag waarop de milieustraat open is.

Je hebt nodig: vuilniszakken, stevige dozen (neem bv wat dozen mee van de supermarkt), wat vellen a4 papier, een dikke stift, plakband, etiketten, je camera en schoonmaakspullen (bezem, stoffer en blik, schoonmaakmiddel, een emmer en een paar oude doekjes). Bij slecht weer is een afdekzeil of een partytent wel handig.

De dag dat je aan de slag gaat, staat er voor niemand iets anders in de agenda dan ‘De Garage’. Zorg dat je de lunch in huis hebt, genoeg te drinken voorhanden en eventueel iets te snacken. Voor ’s avonds heb je een plekje gereserveerd in jullie favoriete restaurant, of heb je een film geregeld en een stapel pizza’s in de vriezer liggen. Net wat voor jullie een beloning vormt, die absoluut geen moeite meer vergt na een dag hard werken.

Maak voordat jullie beginnen een aantal foto’s van de huidige situatie.

Aan de slag met opruimen

Niemand ontkomt er vandaag aan. De garage gaat leeg en bij ieder item wordt een keuze gemaakt wat ermee te doen, door de persoon van wie het item is.

Schrijf groot op de a4tjes ‘verkopen’, ‘weggeven’, ‘milieustraat’ en ‘weggooien’ en plak deze vellen elk op een aparte doos en zet deze met tussenruimte buiten de garage. Wanneer een doos vol is heb je ruimte om er een doos of zak bij te zetten en die te vullen. Wanneer er een item langskomt dat bv van Ome Piet is, leg je dit item apart en plak je er een vel op ‘Ome Piet’.

De items die je wilt behouden, komen per onderwerp bij elkaar te staan (uitgaande van bovenstaande: klussen, kamperen, fietsen, sporten, vissen en tuin). Mocht je items tegenkomen die wel behouden moeten worden, maar niet in de garage, dan maak je een nieuwe doos, met daarop de locatie in huis (bv keuken, zolder, slaapkamer, etc).

Wanneer alles buiten staat, maak je de garage schoon en bekijk je of de opruimmogelijkheden die je hebt, passen bij de hoeveelheid spullen die over zijn. Stellingkasten zijn over het algemeen ideaal in een garage. De planken kun je overzichtelijk vullen met grote spullen.

Door de kleinere spulletjes in een doos of plastic krat te stoppen, benut je de volle hoogte van de planken. Wanneer je voor doorzichtige kratten kiest blijft de inhoud goed zichtbaar, dichte dozen of kratten voorzie je van een ‘inhoudsetiket’.

Voordat je alles terug zet in de garage, loop je er nog een keer kritisch doorheen. Misschien blijk je nu ineens 3 harken en 4 scheppen te hebben. Kan hier nog iets van verkocht of weggeven worden? Is alles heel/werkend? Is het heel simpel door jezelf te repareren of kan het alsnog naar de milieustraat?

Ga vooral kritisch door je klusmaterialen. Heel vaak heb je het gevoel dat er nog een restje verf in het blik zit, maar is het allang verdroogd. Misschien is het een kleur die je nooit meer zult gebruiken. Latex kan bederven, dus check deze meteen op schimmel of vieze luchtjes. Niets zo irritant als dat je denkt even iets bij te werken om er vervolgens achter te komen dat je latex niet meer bruikbaar is, of je verf opgedroogd… Meteen naar de milieustraat ermee!

En hoeveel restjes hout heb je echt nodig als je iedere keer dat je klust een nieuwe plank bij de bouwmarkt gaat halen?

Nu heb je alleen over wat je wilt bewaren. Bedenk per onderwerp een logische plek in de garage. Kampeerspullen die je 1x per jaar gebruikt kunnen boven- of onderin de stelling. Terwijl de sportspullen die je 2x per week nodig hebt beter ‘voor de grijp’ kunnen liggen. Wanneer je een werkbank hebt, wil je je gereedschap op en rond deze werkbank hebben. Chemische middelen op hogere planken, buiten bereik van kinderen.

Spreek met elkaar af wat de nieuwe plek wordt voor de verschillende spullen , breng alles naar zijn nieuwe plek, schrijf etiketten en plak deze op de stelling/krat/doos. Op deze manier weet je waar wat hoort en kun je alles na gebruik ook weer op de goede plek terugleggen.

Wanneer je statiegeld, glas, plastic en oud papier in je garage bewaard, ruim hier een gedeelte van een stellingkast voor in. Maak met elkaar de afspraak om het regelmatig weg te brengen naar de verzamel punten, zodat het niet enorm ophoopt en dus veel ruimte in beslag neemt.

Afronding

Misschien ben je tot de conclusie gekomen dat je nog wat opruimers nodig hebt (een stellingkast, kratten, planken, ophanghaken, etc). Als dat niet meer op deze dag lukt, schaf ze dan zo snel mogelijk aan, en berg de laatste spullen op.

Maak foto’s van wat je wilt verkopen en zet dit zo snel mogelijk op de betreffende verkoop- of weggeefsite. Wees kritisch, wanneer er al 20 stuks op de site staan, en ze worden al maanden niet verkocht of zelfs gratis afgehaald, geef ze dan mee naar de milieustraat.

Breng vervolgens alles naar de juiste plek in huis, de milieustraat, het donatiepunt, en maak afspraken met de mensen om zo snel mogelijk hun spullen langs te gaan brengen of ze op te laten halen. Kortom, zorg dat alles op de juiste plek terecht komt, of dat nou de garage is als je het wilt bewaren, of elders, als je het wilt wegdoen!

Klaar!

Kijk eens om je heen wat jullie vandaag bereikt hebben en maak foto’s van hoe het is geworden. Ga nu lekker douchen en geniet van jullie avond!

Bovenstaand voorbeeld kun je op iedere ruimte toepassen. Ik ben benieuwd welke ruimte jullie aangepakt hebben, hoe het ging, en natuurlijk ook naar de voor en na foto’s. Als je wilt kun je deze op facebook onder deze nieuwsbrief invoegen.

Misschien heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande uitleg. Laat het me hieronder weten. Ben je eigenlijk toe aan hulp bij opruimen? Neem vrijblijvend contact op!

En voor meer opruimtips en idee├źn, kun je ook altijd op de Pinterest-pagina kijken.

Comment Section

0 reacties op “Opruimen en schoonmaken, een goed begin van de Herfst

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.