Diversen
Claudia Molegraaf-Straat
Diversen
08/17/2016
4 min
0

Focus op de Ruimte

08/17/2016
4 min
0

Focus!

Focus is belangrijk. Tegenwoordig heeft bijna iedereen het er over.
Focus op je doelen, focus op positiviteit, focus op…

Maar wat is focus nou eigenlijk, en wat doet het voor je

Focus is een term die oorspronkelijk komt uit de optische wetenschap, en betekent ‘het punt waar lichtstralen samenkomen of hun oorsprong hebben’. Een latere betekenis is ‘aandacht’. De term focus wordt veel gebruikt in de fotografie.
Je focus ligt daar, waar je de aandacht van de kijker naar toe wilt leiden.
Kortom, waar richt jij je op?

 

Focus | De OpruimExpertStip op de horizon

Als je helder hebt wat jouw focus is, dan is het veel gemakkelijker om de weg daar naar toe te volgen. Je kan er doelen aan koppelen, en tussendoelen. Zodat je, in heel kleine stapjes, daar komt waar je je op focust.

Of dat nu een opgeruimd huis is (de focus is dan misschien wel ruimte?), of het beeld wat jij hebt van je ideale leven, of je werk. Een duidelijke focus werkt in alle omstandigheden als een soort ‘stip op de horizon’.

 

Focus op Ruimte

Wanneer je je focust op ‘ruimte’ is het natuurlijk zinvol om eerst te bepalen waar je die ruimte wilt hebben. In je huis, in één specifieke kamer, in je leven, in je agenda? Met andere woorden: bepaal je doel. En wees daarbij zo specifiek mogelijk.

Doel en subdoelen

Nu je weet waar je ruimte wilt, en wat je doel is, ga je bepalen wat de stappen zijn om daar te komen.
Als voorbeeld nemen we een woonkamer. Een woonkamer waar altijd van alles rondzwerft. Waar je regelmatig zoekt naar iets waarvan je weet dat je het moet hebben, maar het niet kan vinden. Waar je je ergert aan de stapeltjes hier en daar. Herkenbaar?

Zo heb je intussen je doel bepaalt, maar kun je ook al een aantal subdoelen vaststellen (een hulpmiddel hierbij kan zijn door te analyseren waarom dat doel belangrijk voor je is, zoals hiervoor al is gedaan):

  1. alle spullen een vaste plek geven
  2. een routine bedenken zodat je de zwerf-spullen regelmatig op zijn plek legt
  3. opbergsystemen creëren voor stapeltjes en spullen

Stap voor stap: bepaal je volgorde en start

Vaak zit er een logische volgorde in de subdoelen. In het voorbeeld lijkt de logische volgorde 1-3-2 te zijn. Vervolgens ga je stap voor stap te werk. Dan begin je natuurlijk bij het begin.

Indien de logische volgorde in je subdoelen ontbreekt, begin dan bij datgene waar je ‘het meeste last van hebt’, als je het niet zou oplossen.

Je begint met de eerste stap. Is deze stap nog te groot, kijk dan of je ‘m in nog kleinere stapjes kan opsplitsen. Vraag jezelf af ‘wat is de eerste stap wat ik nu kan zetten’, en start daarmee.

Terwijl je aan de slag gaat, houd je je focus voor ogen.

Je weet waar je het voor doet, en dat motiveert je bij ieder stapje naar je doel(en).

Focus geeft je richting, je doel bepaalt je resultaat.

Tips voor meer ruimte

Creeer ruimte| De OpruimExpertIn bovenstaand artikel staan een aantal stapjes waar ik al eerder iets over heb geschreven. Klik op de link om meer te lezen over o.a.  ‘je spullen een plek geven’, en over ‘routines’.

Ruimte kun je ook creëren door gebruik te maken van handige opbergsystemen. Wat handig is, hangt natuurlijk weer af van jouw eigen situatie.

 

Hieronder vind je een aantal algemene tips:

  1. Planken zijn ideaal om de hoogte van een ruimte goed te benutten. Hang ze boven (en om) de deur als boekenplanken, of boven je badkamerspiegel voor je potjes en flesjes.
  2. Koop multifunctionele meubelstukken: zoals bijvoorbeeld krukjes om op te staan en als extra zitplaats, mooie kisten als bijzettafel waar je je hobbyspullen in kwijt kunt, tafels met laatjes waar je ja afstandsbedieningen of folders van afhaalrestaurants in kunt bewaren.
  3. Gebruik de diepte van je kasten: in een diepe boekenkast maak je een verhoging achter de voorste rij, en voila, een zichtbare tweede rij. Ook in een diepe linnenkast kun je je was zo opvouwen dat er 2 stapels achter elkaar kunnen liggen. Natuurlijk leg je datgene wat je het minst gebruikt achterin! En in hangkasten is vaak ook veel ruimte, dus benut de binnenkant van je deur met handige bakjes en haakjes!
  4. Gebruik draadmandjes om de loze ruimte onder de plank op te vullen. Heel handig voor je riemen, sokken, of losse spulletjes.
  5. Koop een aantal mooie opbergdozen of manden (check wel eerst waar je ze neer wilt zetten, zodat je de juiste maat kiest) en bewaar daar je los slingerende spulletjes in. Het staat veel mooier, en het creëert overzicht. Denk ook eens aan (rol)boxen voor onder je bed om bijvoorbeeld je beddengoed of die extra dekens in te bewaren.
  6. De brandweer promoot een lege meterkast vanwege het brandgevaar van een volgepropte kast. Maar in sommige huizen is een meterkast gecombineerd met bijvoorbeeld een trapkast, en is er veel loze ruimte die goed te gebruiken is. Denk aan een schoenenzak aan de binnenkant van de deur (voor je schoenen of juist voor allerlei andere rommeltjes, bijvoorbeeld plastic boodschappentassen), of hangmandjes aan de muur. Of een tijdschriftenbox om al je rollen cadeaupapier in te bewaren. En wat te denken van een mandje voor je reservelampen? Zorg wel dat alle meters vrij hangen en zichtbaar zijn, en let op i.v.m. de brandveiligheid!
  7. Loop minimaal 1 maal per jaar door je huis (kamer voor kamer) en kijk eens wat je in het afgelopen jaar echt nooit hebt gebruikt (of gedragen). Kan dat misschien weg? Lees hier mijn eerdere blog over hoe je kan besluiten of iets weg kan of niet.

Al zou je maar een paar van deze tips in je eigen situatie kunnen toepassen, dan win je al een hoop ruimte! Wil je nog meer ideeën? Kijk dan eens op de Pinterest-borden!

Ik wens je veel plezier met het creëren van nieuwe ruimte! Met je focus in gedachten, moet dat zeker lukken!

Geïnspireerd? Ik ben benieuwd naar jouw favoriete tip! Deel je ze onder dit artikel met ons en alle andere lezers? Dank je wel!

Reacties
Categorieën