Page content

(Priori-) Tijd

(Priori-) Tijd

Time management in een notendop | De OpruimExpertJe kent ze wel, de gevleugelde uitspraken.

‘Druk, druk, druk’, ‘waar blijft die tijd’ en ‘ik heb een chronisch gebrek aan tijd’. Wat maakt dat de een ‘zeeën van tijd’ heeft en de ander ‘veel te weinig uur in een dag’? Iedereen heeft iedere dag gewoon weer 24 uur tot zijn beschikking, ook jij! Hoe je ermee omgaat kan een wereld van verschil betekenen.

Bewust en onbewust je tijd besteden.

In dit artikel stelde ik de vraag: Hoe zit het met jouw beschikbare tijd, je invulling van deze tijd en wat geef je prioriteit? Ben je je bewust van je energiegevers en je tijdslurpers?

Neem hier nu even de tijd voor om over na te denken. Waar krijg je enorm veel energie van, waardoor kom je in een zogenaamde flow (een situatie waarin alles wat je doet achter elkaar en vanzelf lijkt te gaan)? Is dit wanneer je lekker hebt gesport, gedoucht en met een leeg hoofd aan je werk/taak begint? Of juist wanneer je een paar leuke werkzaamheden achter elkaar hebt, of wanneer je met je hobby bezig bent?
Neem ook eens tijd om na te denken over je tijdslurpers, voorbeelden hiervan zijn televisie, Facebook, spelletjes op je mobiel/tablet/laptop, WhatsApp, etc. Vaak ben je op het moment zelf wel lekker bezig, maar voel je je aan het eind van een avondje ‘bankhangen’ uitgeput en nutteloos.

De simpele taak is nu om tijdslurpers te gaan vervangen voor energiegevers! Want een avondje geen tv betekent misschien wel dat je eindelijk dat boek kunt lezen. Doe ipv een spelletje op de computer eens een bordspel met je gezin. Ga wandelen en praat met je geliefde. In plaats van Facebook plan je een picknick of bbq met vrienden. Blijf eens een dag in bed, verwen je geliefde met een ontbijtje, praat, lach en heb elkaar lief! Hoe zou dat voor je zijn?

Plannen maken voor de lange en korte termijn.

Succesvolle mensen weten wat ze willen bereiken in hun leven, waar ze over een aantal jaar willen staan, en wat ze deze week moeten doen om hun doel te bereiken en nu lekker te leven. En met succesvol bedoel ik niet per se de grote zakenmensen van deze wereld, maar ook de buurman op de hoek die volmaakt gelukkig is met zijn gezin, zijn werk en zijn caravan op de Veluwe.
Wil jij ooit een vakantiehuisje in het buitenland kopen, of een oude sportauto, dan heb je te plannen wanneer je dat wilt bereiken en welk bedrag je daarvoor iedere maand opzij dient te zetten, en dat betekent misschien dat je iedere week een keer met de fiets naar je werk gaat om dat geld ook daadwerkelijk opzij te kunnen zetten.
Wil je het liefst een hele andere baan, dan heb je uit te zoeken hoe je dat kunt bereiken en zal je misschien 2 jaar lang iedere week een avond of een zaterdag naar school moeten.
Wat is voor jou je ultieme droom en welke stappen heb je daarvoor ooit te nemen?

Maar hoe zit dat dan vandaag?

Hoe beter je je dag plant, hoe effectiever je wordt. Wanneer je niet weet wat je die dag zult gaan doen, word je geleefd door wat er voorbij komt (de tijdspurpers!).
Via email, Facebook, telefoontjes of een collega die binnen stapt, krijg je steeds nieuwe informatie en taken binnen. Aan het eind van de dag heb je een hoop gedaan, maar ben je niets opgeschoten en is je takenlijst alleen maar langer geworden.
Voor ons gevoel presteren we beter als er een deadline aankomt, maar dit is alleen omdat we voor een deadline ineens wel deze taak als prioriteit kunnen zien en vervolgens alle andere taken laten liggen om op tijd de deadline te halen. Eigenlijk neem je jezelf hiermee in de maling!
Vraag jezelf dus goed af:  wat wil je aan het eind van de dag gedaan hebben om een voldaan gevoel te hebben, wat staat er in je agenda en welke taken heb je op je takenlijst staan?

Een effectief voorbeeld van het werken met doelen, een agenda en een takenlijst is als volgt:

Bedenk wat je deze dag wilt bereiken, en formuleer dit alsof het al gedaan is, dit stimuleert je hersens:

  • De bonnen van de afgelopen maand zitten in de administratie
  • 5 klanten zijn gebeld
  • De was is gevouwen
  • De boodschappen zijn gedaan


Boekhouder bellen over btw
Je takenlijst voor deze dag heb je klaarliggen:

  • Bonnetje inboeken
  • Bankafschrift uitprinten
  • klant X haar nieuwe adres vragen
  • boodschappen
  • glas wegbrengen
  • brieven posten
  • tanken
  • bosje bloemen
  • verjaardagscadeau oma

In je agenda heb je blokken tijd afgebakend waarin je taken zoveel mogelijk geclusterd zijn.

Je wilt niet 3x op pad voor je verschillende boodschappen als je in 1 rit alles achter elkaar kunt doen. Wanneer je snel de tijd uit het oog verliest, is het handig om een kookwekkertje te zetten (en met een kookwekkertje erbij werk je stiekem efficiënter ;-)).

Wanneer je met de administratie bezig bent heb je alleen de relevante zaken op je bureau (bonnetjes, ordner, nietmachine, perforator). Je kunt je kookwekkertje zelfs een paar minuten eerder zetten, zodat je alles weg kunt bergen voordat je aan je volgende agenda punt begint.
Wanneer je boodschappen gaat doen zorg je dat je alles bij je hebt (boodschappen tas, boodschappen briefje, portemonnee, glas voor de glasbak, lege flessen, de brieven die je wilt posten).

Aan het eind van de dag plan je een blok ‘onvoorzien/uitloop’ en een blok ‘heb ik vandaag alles gedaan wat ik wilde doen + agenda voor morgen’ . Zo bouw je marge voor jezelf in en kun je morgen meteen fris beginnen met je werkzaamheden.

Het is weer een hoop informatie om in 1 keer toe te passen, geef jezelf daar de tijd voor. Kijk welke dingen je al doet, waar kun je iets bijschaven, waar kun je een nieuwe gewoonte inbrengen. En weet dat je huidige gewoonten ook niet van de een op de andere dag aanwezig waren. Kleine stapjes maken aan het eind van het jaar een reuze stap.

Succes!

Comment Section

0 reacties op “(Priori-) Tijd

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.